Organizátoři 43. ročníku slavné soutěže připravili pro závodníky po dni volna v první části maratonské etapy 737 km dlouhou trať, jejíž součástí bylo 471 km rychlostní zkoušky.
Loprais, slavící 41. narozeniny, má před Macíkem, jenž byl neděli desátý, náskok téměř 21 minut. Za nejrychlejším Rusem Dmitrijem Sotnikovem v Kamzau, který si upevnil vedení, zaostal o 15 minut.
Macíka zbrdila spojovací tyč poškozená při jednom ze skoků v dunách. Po bleskové opravě začala posídka Iveca stíhací jízdu, která ji posunulova o 13 míst na desátou pozici.
Na osmém etapovém místě skončil Martin Šoltys v Tatře a udržel se tak v top 10 aktuálního pořadí.
Ignacio Casale s druhou Tatrou v barvách Buggyry asistoval při vážné nehodě soupeře. „Na 120 kilometru jsme ale museli zastavit u velmi ošklivé nehody jedné buginy. Volali jsme vrtulník, bylo to opravdu vážné. Jsme rádi, že jsme v cíli a zítra pokračujeme,“ řekl trojnásobný vítěz Dakaru v kategorii čtyřkolek, který je celkově devátý.
Prokopa trápily defekty
„Dnes to byl spíše taktický výkon, protože se na začátku jelo sto kilometrů na písku, na kterém se nám ničí poloosy. Jeli jsme pomalu a rytmus byl hrozný, žádná zábava. Snažili jsme se auto šetřit,“ uvedl Prokop, jenž měl problémy s defekty.
Pneumatiku musel měnit hned dvakrát. „Bohužel druhý defekt začal hořet, takže jsme museli přeházet gumy. Nechtěli jsme je dávat do auta, aby nám nechytlo. Ztratili jsme tak nějaký čas. Poté nám zbývalo 230 kilometrů do cíle a měli jsme jen jednu rezervu, tak jsme jeli pomalu. Nebylo to nic hezkého a neměl jsem ze sebe dobrý pocit,“ řekl jezdec týmu Benzina Orlen. Posádka potřebovala dostat auto v pořádku do bivaku, kde se dnes budou muset závodníci obejít bez pomoci týmových mechaniků.
Devátého Prokopa dělí od prvního Peterhansela tři hodiny. Na osmého Giniela de Villierse z JAR ale ztrácí jen 14 sekund.
„Prvních 120 kilometrů to byl masakr.“
Mezi motocyklisty byl nejrychlejší obhájce prvenství Ricky Brabec z USA. Michek za ním zaostal o 8:35 minuty a stejně jako v pátek se dostal pod desetiminutovou ztrátu. V předešlé etapě ale následně dostal minutovou penalizaci za překročení stanovené rychlosti.
Do čela se posunul Chilan José Cornejo na Hondě, na druhého Tobyho Price z Austrálie má však náskok jen jediné vteřiny.
„Byla to drsná, ale pěkná etapa. Prvních 120 kilometrů to byl masakr, jelo se jen na písku, sjíždělo se z velkých dun dolů a nahoru, a mezi nimi byl hrubý písek plný trávy, takže to i kopalo,“ řekl Michek, jenž je i nadále průběžně osmnáctý. Později se jelo na tvrdším povrchu.
„Víc jsem si to užíval. Myslím, že se mi etapa docela povedla. Trefil jsme navigaci a dvanácté místo je perfektní výsledek,“ dodal jezdec týmu Orion Moto Racing Group.
Libor Podmol, jemuž v neděli patřilo 29. místo, měl starosti hlavně s pochroumanou rukou. „Hlavně se mi zlepšil stav rukou, vzbudil jsem se a nebyly už skoro vůbec nateklé. Pravá mě trochu brní, levačka vypadá dobře. Když jsem mohl, tak jsem se jim snažil ulevit. S první top třicítkou jsem ale velmi spokojený.
Z dvojice jezdců Buggyry se v buginové třídě prototypů více dařilo Josefu Macháčkovi, který byl třetí a je třetí i v celkové klasifikaci. Tomáš Enge nabral téměř hodinu a půl a je desátý.
„Bylo to dlouhé a těžké. Střídaly se velké kameny, rolety a duny. Jsme moc rádi, že jsme tady, protože jsme na trati potkali Tomáše Engeho, který zrovna stál. Problémů měli všichni dost. Neudělali jsme ani jednu gumu a můžeme zítra zase pokračovat,“ řekl pilot Macháček z týmu Buggyra Zero Mileage Racing.
Čtyřkolkář Martin Kubiena se po osmém místě v nedělní etapě posunul na průběžnou šestou příčku. Dosavadní lídr Nicolas Cavigliasso z Argentiny se musel 100 km před cílem vzdát, do čela se tak vyšvihl jeho krajan Manuel Andujar.
Jezdci jsou nyní v provizorním bivaku bez týmové podpory. V pondělí čeká na závodníky druhá část maratonské etapy. Ta má délku 709 kilometrů, z čehož činí rychlostní zkouška 375 kilometrů. Pořadatelé slibují, že se pojede nejmajestátnější krajinou Saúdské Arábie.
Rallye Dakar – 7. etapa (Háil – Sakaka, 737 km celkově/471 km rychlostní zkouška).
Automobily: 1. Radžhí, von Zitzewitz (Saúd. Arábie, Něm./Toyota) 4:21:59, 2. Peterhansel, Boulanger (Fr./Mini) -48, 3. Sainz, Cruz (Šp./Mini) -1:15, …12. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -31:31. 47. Zapletal
Průběžné pořadí: 1. Peterhansel, Boulanger 26:36:50, 2. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -7:53, 3. Sainz, Cruz -41:06, …9. Prokop, Chytka -2:59:50, 47. Zapletal, Sýkora (ČR, Slov./Ford) -2:12:48.
SSV: 1. Al Sajf, Vidal (Saúd. Arábie, Šp./Can-Am) 5:20:46.
Průběžné pořadí: 1. Domžala, Marton (Pol./Can-Am) 32:30:33.
Prototypy: 1. Gutiérrezová, Cazalet (Šp., Fr. /OT3) 5:25:41, …3. Macháček, Vyoral -26:07, 10. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -1:26:48
Průběžné pořadí: 1. Quintero, Zens (USA, Něm./Can-Am) 32:30:33, …3. Macháček, Vyoral -3:50:11, 10. Enge, Tošenovský -13:10:42.
Motocykly: 1. R. Brabec (USA/KTM) 4:37:44, 2. Cornejo (Chile/Honda) -2:07, 3. Howes (USA/KTM) -2:19, …12. Michek -8:35, 28. J. Brabec (oba ČR/KTM) -43:52, 29. Podmol (ČR/Husqvarna) -46:52, 41. Pabiška -1:19:08, 43. Engel -1:25:35, 45. Krejčí (všichni ČR/KTM) -1:44:22, 48. Lhotský (ČR/Husqvarna) -1:50:17.
Průběžné pořadí: 1. Cornejo 28:51:31, 2. Price (Austr./KTM) -1, 3. Sunderland (Brit./KTM) -2:11, …18. Michek -51:53, 27. Engel -3:40:14, 37. Pabiška -6:19:29, 42. Podmol -7:25:25, 49. Lhotský -11:59:49.
Čtyřkolky: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 5:57:40, …8. Kubiena (ČR/Yamaha) -1:39:12.
Průběžné pořadí: 1. Andujar 35:46:53, …6. Kubiena -4:46:09.
Kamiony: 1. Sotnikov 4:45:52, 2. Mardějev -3:23, 3. Šibalov (všichni Rus./Kamaz) -8:22, …6. Loprais (ČR/Praga) -14:47, 8. Šoltys (ČR/Tatra) – 25:54, 10. Macík -39:28, 15. Valtr st. (oba ČR/Iveco) -1:29:37, 17. Tománek (ČR/Tatra) -2:33:19
Průběžné pořadí: 1. Sotnikov 29:12:10, 2. Šibalov -45:56, 3. Mardějev -1:05:06, 4. Loprais -1:21:47, 5. Macík -1:42:01, …10. Šoltys -2:58:39, 12. Valtr st. -6:23:53.
Klasik (jízda pravidelnosti): 1. Douton, Etienne (Fr./Buggy) 19 bodů, …3. Klymčiw, Vlček (ČR/Škoda) 50.
Průběžné pořadí: 1. Douton, Etienne 606, …5. Klymčiw, Vlček 5251.