Systém výchovy pilotů vedený Red Bullem býval ukazován jako vzor, jak se to má dělat. Vždyť právě z akademie zastřešené mentorem dr. Helmutem Markem vzešel čtyřnásobný mistr světa formule 1 Sebastian Vettel i současná jednička Red Bullu Max Verstappen. Ostatně jí prošli i další úspěšní piloti současného světa Grand Prix: Daniel Ricciardo a Carlos Sainz junior.
Jenže samotnému Red Bullu se z přehršle pilotů, které má pod svými křídly, nedaří dát dohromady stabilní a fungující týmy. V nedávné době elitní tým Dietricha Mateschitze už dvakrát přepřahal během sezony.
Z Albona se spasitel nestal
V roce 2016 se po čtyřech závodech do Toro Rossa poroučel Rus Daniil Kvjat, jehož nahradil Verstappen. Loni po dvanácti podnicích z Milton Keynesu vypoklonkovali Gaslyho, jehož k všeobecnému překvapení nenahradil zkušenější Kvjat, ale nováček Alexander Albon.
Jenže první Thajec v F1 od legendárního prince Birry se letos trápí a výrazně zaostává za bodovým ziskem nizozemského týmového parťáka. Nekoncepční personální politika velí, aby už v neděli v Mugellu seděl v kokpitu Red Bullu pro změnu Gasly.
Nebylo by to žádné překvapení. „Dozorce“ Marko je podobných přemetů schopný. Stejně jako dokáže velmi mladým pilotům razantně zničit kariéru pilota formule 1.
Nesvatá trojice
Švýcar Sébastien Buemi po sezoně 2011 nuceně opouštěl Toro Rosso ve věku 23 let. Následně se z něj stala hvězda vytrvalostních závodů a elektrické formule E.
Jaime Alguersuari se ve své době stal historicky nejmladším pilotem formule 1 všech dob, ale ze seriálu byl vyhozen souběžně s Buemim. Španěl byl v té době ještě o dva roky mladší. Toho neúspěch ve světě Velkých cen naštval tolik, že nakonec pověsil helmu na hřebík a je z něj uznávaný DJ.
A do třetice tu máme případ extrémní: už zmíněného Kvjata. Ruský závodník po tradiční zahřívací štaci u Toro Rossa zajel před pěti lety v Red Bullu solidní sezonu, na jejímž konci bylo celkově sedmé místo. Následující rok ale přišla náhlá degradace do béčka se sídlem v italské Faenze.
V Toro Rossu byl ještě následující ročník, pak jako neperspektivní dostal padáka. Uchytil se jako vývojový pilot Ferrari. Jenže sešel se rok s rokem, od Marka obdržel odpustky a loni zase vesele kroutil volantem Toro Rossa. Rus ladně přešel i s celým týmem pod hlavičku AlphaTauri. Jenže dnes je Kvjat zase zatracován a mluví se o jeho definitivním konci v organizaci.
Ale třeba se bude „Křídlům“ zase někdy hodit. Jako se možná Gasly bude hodit bossovi Christianu Hornerovi zpátky do Red Bullu. V téhle partě je možné cokoliv.