Je to trošku k nevíře, že o vyloučení druhého Lewise Hamiltona z Mercedesu a šestého Charlese Leclerca v barvách Ferrari po nedělní Grand Prix USA rozhodlo jen několik milimetrů.
Ale i takové mohou být příběhy psané formulí 1.
V době po tragické smrti Ayrtona Senny přišla celá řada regulí omezujících technická kouzla a zvyšujících bezpečnost.
Jedním z nich bylo zavedení desky na podvozku, která měla zabránit svévolnému snižování výšky vozů, a tím i zvyšování přítlaku. Ten by tak generoval vyšší rychlost, což nebylo žádoucí.
Zpočátku to bylo dřevěné prkno, které dnes s příchodem sofistikovanějších materiálů nahradila pryskyřice plněná sklem.
Deska je navíc vybavena zapuštěnými titanovými ližinami obklopujícími vrtané otvory, kde se provádí měření.
Prostor pro chybu je tady extrémně malý. Přípustné opotřebení nové desky je pouhý jeden milimetr.
Vzhledem k tomu, že se v Austinu jel v sobotu sprint, se Stříbrné šípy i Scuderia buďto vykašlaly na revizi (třeba nestíhaly zkontrolovat mezi sprintem a hlavním závodem celý monopost), nebo to prostě riskly.
V obou případech to byl na hrbolatém americkém asfaltu připomínajícím spíš rallye šlendrián, který jejich jezdce stál cenné body.
Po závodě si šéf technických komisařů Jo Bauer vybral k analýze čtyři vozy. Desky u Red Bullu vítězného Maxe Verstappena i McLarenu původně třetího Landa Norrise prošly. Hamilton a Leclerc měli smůlu.
Jestli bylo toto kvarteto zvoleno náhodně, na udání, nebo se Bauerovi něco nezdálo kvůli zápachu vydávanému obroušeným titanem na desce, zůstává otazníkem.
Podle pravidel si totiž může vybrat na kontrolu, koho chce. Revize všech 20 vozů je logisticky neproveditelná.
Jestli měli obroušené desky druzí piloti potrestaných stájí, už také nešlo zjistit. Než proběhlo měření a byly vydány oficiální protokoly, dávno trůnily vozy George Russella a Carlose Sainze juniora rozebrané v kontejneru, který je převeze do dějiště další Grand Prix v Mexiku.
Podobné vyloučení je vcelku výjimečné. Asi nejslavnější se stalo už v roce 1994, kdy byl po závodě ve Spa-Francorchamps ze stejného důvodu vyloučen Michael Schumacher v Benettonu.
U Mercedesu vzali celou kauzu sportovně a odmítli se odvolat. „V pravidlech je všechno dané. Musíme to vzít na vědomí, poučit se a vrátit se silnější,“ prohodil šéf týmu Toto Wolff.
Pravidla jasná jako čirý krystal uznali i zástupci Ferrari. Tam bylo důvodů ke kroucení hlavou po Velké ceně USA víc. Scuderii se zase jednou splašily kalkulačky a výsledkem byla mizerná strategie.
Poučení z toho případu je obecně platné pro celou formuli 1: každý technický detail musí být v absolutním pořádku, jinak z toho kouká malér.
A je škoda, když boj vozů v ceně milionů eur překazí deska stojící pakatel.