Plánovaný je už dva roky, ale protože pořadatelé spolu s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) nová pravidla pro tuto kategorii definitivně ustanovili až letos v létě, mají v Buggyře teď plné ruce práce.
„Až na základě toho jsme implementovali poslední změny do projektu a teprve jsme začali stavět auto. To je zpoždění minimálně půl roku proti nejhorší variantě, kterou jsme měli. Ale s tímto autem v lednu pojedeme,“ je přesvědčen šéf Buggyry Martin Koloc.
Globální tým se základnou pro závody kamionů v Roudnici nad Labem se snaží hledat při návrhu svých závodních speciálů nové cesty. Jednou z nich je využití umělé inteligence.
„Člověk tím získává úplně jiný pohled na svět. Ale musíte se ji naučit používat. Důležité je zadání. Všechno, co vám umělá inteligence nabídne, je třeba ověřit. Může vás zavést na špatnou cestu a také dělá chyby. Ale nějak se začít musí a na umělé inteligenci naše konstrukce nestojí,“ vysvětlil šéfkonstruktér Buggyry David Vršecký.
„Je to spíš poradce. Závisí hodně na tom, jaká má umělá inteligence data. Jsou k dispozici novější online knihovny, ze kterých může čerpat. Funguje jako chytřejší Google. Takový kamarád, který ti poradí,“ dodal dvojnásobný mistr Evropy v závodech tahačů na okruzích.
Konstruktér rázně vyvrátil laický pohled, že umělá inteligence udělá všechno a konstruktér jen přihlíží. „Určitě to nefunguje tak, že napíšete ‚navrhni kamion Tatra tak, aby přežil Rallye Dakar‘, a počítač vám vysype hotové výkresy,“ rozesmál se Vršecký.
Znovu zopakoval, že pro práci s AI, jak se umělé inteligenci ve zkratce říká, je potřeba precizní zadání. „Naše vstupní parametry jsou velmi složité. Výsledné tvary musíme řádně ořezávat. Ale AI nám může poradit s volbou materiálu nebo třeba vypočítat spoustu složitých věcí, kterými se nemusíme zdržovat. Ale ten hlavní nápad musíme mít my. Může nám ovšem naznačit správný směr.“
S aplikací AI souvisí i další konstruktérská „vychytávka“ – použití virtuální reality.
„Grafik nakreslil venkovní obal kamionu. Dívat se na Tatru v měřítku 1:1 je určitě lepší než 3D model. Ten je trošku iluzorní. Takhle se můžete procházet kolem auta a prolézat ho i v těch úhlech, kde vám ve 3D něco stíní,“ vysvětlil Vršecký.
Vůbec poprvé Buggyra připravuje Tatru s „čumákem“, kabina tedy nebude z Phoenixu nebo klasické Tatry 815, jak byli dosud fanoušci zvyklí.
„Z produkční Tatry toho používáme hodně včetně centrální podvozkové roury. Řada věcí je převzatá z Phoenixu. Díly jsou ale vyhrocené do maximálního extrému. Zásadně jsme řešili váhu a těžiště. Je to trošku jiný koncept, než na jaký jsme byli zvyklí. Jenže z Phoenixu už nešlo víc vymačkat,“ uvedl konstruktér a závodník v jedné osobě.
Přes všechno zpoždění a velký časový tlak Vršecký věří, že nová Tatra bude na lednový start 46. ročníku Rallye Dakar připravená. „Je to obrovský mazec. Problémy jsou hlavně s dodávkami externích firem. Po covidu se situace vinou současné napjaté situace nijak výrazně nezlepšila a na některé díly či materiály místo týdnů čekáme měsíce,“ vysvětlil šéfkonstruktér Buggyry.
Jaroslav Valtr v Tatře Phoenix na závodě do vrchu Ecce Homo (8. 6. 2023):
Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix a další účastníci Rallye Dakar se ukázali v exhibici v rámci závodu do vrchu Ecce Homo. | Video: Buggyra