Nejnovější Zprávy

Ligové grémium schválilo výsledky televizního tendru, ligu bude vysílat O2 TV


Ligové grémium Ligové fotbalové asociace dnes schválilo výsledky výběrového řízení na audiovizuální práva pro první a druhou ligu na příštích pět sezon od nadcházejícího ročníku 2024/25. Nejvyšší soutěž bude nadále přenášet dosavadní vysílatel O2 TV, práva pro streaming na svém webu pro účely kurzového sázení získala společnost Betano a práva na druhou ligu Pragosport.

LFA o tom informovala na tiskové konferenci. Potvrdila, že ročně získá více než 430 milionů korun. Smlouvy s vítězi uzavře asociace v nejbližších dnech.

Celková cena za práva se v součtu téměř trojnásobně zvýší. LFA už v polovině listopadu po konci výběrového řízení oznámila, že může ročně získat přes 430 milionů korun. Tendr byl rozdělen do tří soutěží, sumy za jednotlivé balíčky asociace nechtěla zveřejnit. Podlé médií O2 TV uspěla s nabídkou 302 milionů korun, Betano se 129 miliony a Pragosport s částkou 1,2 milionu korun za druhou ligu.

Zároveň ještě není uzavřen prodej televizních a streamingových práv pro účely kurzového sázení pro zahraniční trh, audio práv a práv na sestřihy. Výběrové řízení by měla LFA vyhlásit v únoru či březnu.

„Tendr ještě není úplně dokončen. Teď se budou dělat další části, které už asi nebudou nějak dramaticky zvyšovat stávající částku. Když to řeknu upřímně, nečekal jsem až tak dobrý výsledek. Myslím, že i s kolegy jsme příjemně překvapeni. Ale ten úspěch budeme hodnotit až na závěr včetně tendru na titulárního partnera ligy, protože v některých věcech to spolu může úzce souviset,“ řekl předseda LFA Dušan Svoboda.

„Nemám křišťálovou kouli, budu rád, když to celkově bude co největší balík. Byl bych rád, kdybychom byli schopni i s těmi vedlejšími právy atakovat částku 500 milionů korun za sezonu,“ uvedl obchodní a marketingový ředitel LFA Daniel Hajný.

Výběrové řízení na titulárního partnera nejvyšší soutěže by podle Svobody mělo přijít na řadu zhruba v únoru a březnu. V současnosti liga nese název sázkové kanceláře Fortuna, s níž má LFA smlouvu do konce této sezony. Podle odhadů médií společnost přispívá částkou necelých 80 milionů korun ročně.

Hajný přiblížil, že tendru se ve třech kategoriích zúčastnilo celkem 13 subjektů nejen z Česka, ale i ze zahraničí. O práva na vysílání první ligy soutěžily tři společnosti, vedle O2 TV v druhém kole také Pragosport. Jednou z podmínek tendru bylo, že vysílatel kompletně zajistí na všech ligových utkáních technologii videorozhodčího včetně kalibrované čáry pro posuzování ofsajdových situací.

„Technologie VAR (videorozhodčího) se neustále vylepšuje. V současné době existují v Evropě tři firmy, které mají potřebnou certifikaci včetně tzv. kalibrované ´ofsajdové čáry´. S jednou z těchto firem spolupracujeme a připravujeme implementaci do nového ligového ročníku,“ řekl ČTK tiskový mluvčí O2 TV Sport David Solnař.

„Celkově si myslím, že kontrakt a podmínky tendru, které jsme společně s kluby nastavili, jsou velmi pozitivní do budoucna. Věřím, že ten pětiletý kontrakt posune vnímání profesionálních soutěží v Česku významně dopředu. Je tam například dřívější zveřejňování termínů jednotlivých utkání,“ uvedl Hajný.

Placené televizi O2 TV dosud přeprodávala práva na vysílání první ligy společnost Pragosport. Té vyprší kontrakt s LFA na konci této sezony, tedy 30. června příštího roku. Podle médií Pragosport, který vlastní práva od roku 2014, platí ročně zhruba 150 milionů korun. O2 TV je hlavním vysílatelem první ligy posledních pět sezon. Nejvyšší soutěž přenášela už předtím, a to nejprve jeden a pak dva zápasy z kola.

Ze sázkových kanceláří dosud na svých webech vysílají první ligu titulární partner Fortuna a Tipsport. Ve výběrovém řízení je ale s nejvyšší nabídkou porazila společnost Betano, která je mimo jiné partnerem českého mistra Sparty Praha, Viktorie Plzeň či české hokejové reprezentace.

„Co nám v tendru hodně pomohlo, je hodně intenzivní konkurenční prostředí mezi sázkovými kancelářemi, které je primárně asi hodně ovlivněno vstupem Betana na český trh. Sázkové streamy, které dosud byly prodávány neexkluzivně, jsou teď prodány exkluzivně jedné sázkové kanceláři. A to bez ohledu na to, kdo bude titulárním partnerem ligy. Uvidíme, jaký další dopad toto může vyvolat,“ přemítal Svoboda.

O vysílacích právech se v posledních letech vedly velké diskuze. Dříve tendr neprobíhal, s tím ale nesouhlasil mimo jiné šéf Slavie Jaroslav Tvrdík. Obrátil se dokonce na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Nyní se o práva nově dvoukolově soutěžilo.

„Dnes máme s jistotou 433 milionů korun. Do konce února proběhnou tendry druhé vlny. Věřím, že můžeme překonat 500 milionů korun. V porovnání se 150 miliony nyní výrazná finanční injekce pro český profesionální fotbal. V ceně VAR (videorozhodčí) s ofsajd lajnou. Dobrá práce všech,“ uvedl Tvrdík na sociální síti X.

Suma za audiovizuální práva se mezi kluby první ligy dosud dělí na základě umístění v soutěži. „Jsou tam dva principy solidarity. Jeden z nich je mezi první a druhou ligou, to je zhruba 85 ku 15 procentům. Pak je princip solidarity mezi kluby v první lize. Asi každému je jasné, že hodnota marketingových práv Sparty, Slavie, Baníku Ostrava nebo Plzně je jiná než Karviné nebo Zlína. Ale to v tuto chvíli nebylo žádným způsobem zohledňováno a disproporce v rozdělování finančních prostředků se dělá pouze na základě sportovních výsledků v daném soutěžním ročníku,“ řekl Svoboda.

„Jak to bude do budoucna, to ještě v tuto chvíli nebylo rozhodnuto. Je možné, že k nějakým úpravám distribučního modelu dojde. Ale to nebylo předmětem jednání dnešního ligového grémia,“ dodal funkcionář pražské Sparty.





Zdroj příspěvku

Scroll to top