Alpine , BMW, Cadillac, Ferrari, Isota Fraschini, Lamborghini, Peugeot, Porsche a Toyota. To zní jako nabídka renomovaného autosalónu na prestižní adrese světového velkoměsta.
Ale chyba lávky, jde o seznam značek, které letos přihlásily své vozy do světového šampionátu ve vytrvalostních závodech (FIA WEC) a dnes pojedou v jeho úvodním podniku v katarském Dauhá. Tedy přesněji řečeno, v elitní třídě Hyperaut.
Jen pro porovnání, ve formuli 1 dodávají motory automobilky Ferrari, Honda, Mercedes a Renault (jeho tým se ale jmenuje Alpine). Vedle toho ještě závodí stáje značek Aston Martin a McLaren.
Nástupce prototypové kategorie LMP1 přitom začal velmi skromně. V roce 2021, při svém prvním ročníku, měla kategorie Hyperaut pouhých pět účastníků.
Tento scénář se však od té doby dramaticky změnil. Seznam účastníků se výrazně rozšířil díky tomu, že se do soutěže zapojili noví výrobci a týmy.
Počátek této proměny znamenal v roce 2022 vstup značky Peugeot. S vozem 9X8 způsobili Francouzi kvůli revoluční aerodynamice velký poprask. Speciál totiž neměl vůbec žádné zadní křídlo a na tomto konceptu Peugeot trvá dodnes.
Rozšiřování pole účastníků pokračovalo vloni příchodem Ferrari, Porsche a Cadillacu, čímž se počet účastníků třídy Hyperaut v celé sezoně zvýšil na 13 a v Le Mans dokonce na 16. Tento trend pokračuje i letos, kdy se v MS představí dokonce 19 Hyperaut.
Aby to nebylo tak jednoduché, existují dva modely, podle nichž jsou speciály pro kategorii Hyperaut zkonstruované. Jsou Le Mans Hypercar (LMH) a Le Mans Daytona h (LMDh). Obě jsou nastaveny tak, aby bylo možná rovná konkurence.
Navíc je zaveden systém Balance of Performance (BoP). Vyladění faktorů, jako je hmotnost, výkon a aerodynamika má za cíl vyrovnat podmínky mezi různorodými vozidly.
Cílem tak je, aby šampionem nebyl tým mající technologickou převahu, ale ten, který dokáže lépe pracovat v boxech a má lepší strategii.
Všechna Hyperauta v sezoně 2024 FIA WEC: