Nejnovější Zprávy

Závada či snad smyk? Ani po 30 letech není jasná příčina Sennovy smrtelné nehody


Už 30 let trvá bezvýsledné pátrání po důvodech tragické havárie Ayrtona Senny během Velké ceny San Marina formule 1 v Imole.

Smrt Ayrtona Senny otřásla celým sportovním světem. Podívejte se na záběry z vozu i televizních kamer. | Video: youtube.com

Byl to jeden z nejsrdceryvnějších momentů v historii formule 1, ale také jeden z nejkontroverznějších.

Nehoda Brazilcova Williamsu, k níž došlo 1. května 1994, vyústila ve zdlouhavé třináctileté vyšetřování plné soudních procesů a odvolání, které zanechalo mnoho věcí nevyřešených.

Pohřbu v pilotově vlasti se zúčastnily na tři miliony lidí. Ze Sennova hrobu v Sao Paulu i sochy v blízkosti místa tragické havárie na okruhu v Imole je dodnes poutní místo.

To je jen malá ukázka toho, jaký obdiv a úctu k tomuto jezdci chovají Brazilci a vůbec fanoušci z celého světa.

Oficiální pitva dospěla k závěru, že Senna zemřel na následky „mnohočetných zlomenin spodiny lebeční, rozdrcení čela a prasknutí spánkové tepny s krvácením do dýchacích cest“.

Forenzní experti diskutovali o tom, zda zemřel okamžitě, nebo až později v nemocnici. Oficiálně byl prohlášen za mrtvého až poté, co byl několik hodin udržován při životě na přístrojích.

Jako pád z desátého patra

Obzvlášť otřesná je dynamika nehody. Výpočty ukazují, že zpomalení, které Senna zažil, se podobalo nárazu na hlavu po pádu z výšky 30 metrů – tedy desátého až dvanáctého patra.

Frank Dernie, zkušený konstruktér a aerodynamik F1 popsal, že když Sennův Williams FW16 narazil do zdi v zatáčce Tamburello, jezdcovu hlavu zasáhlo pravé přední kolo zachycené mezi zdí a podvozkem.

„Nebýt toho, vyšel by z nehody nezraněn,“ tvrdil Dernie a za viníka označil zhroucené zavěšení vozu

Tento náraz byl natolik silný, že způsobil smrtelné zlomeniny lebky, které ještě znásobily části zavěšení připevněné ke kolu. Jedna z nich dokonce pronikla helmou nad pravým okem.

Přesná příčina Sennovy smrtelné havárie však zůstává předmětem debat a spekulací. Italský Nejvyšší kasační soud nakonec v dubnu 2007 rozhodl, že nehodu způsobila porucha sloupku řízení. Přetrvávají však i další teorie, které se zaměřují na další faktory, které mohly k tragédii přispět.

Konstruktér Dernie mimo jiné vyslovil domněnku, že v důsledku incidentů na začátku závodu a delšího jízdy za safety car výrazně pokles tlak v pneumatikách, možná až o 20 %.

Tím pádem vůz seděl níž a podvozek se doslova svezl po nerovnostech v zatáčce Tamburello. Nastalo něco podobného jako je aquaplaning za mokra, kdy jezdec ztratí veškerou kontrolu nad řízením.

Podle soupeřů selhala Sennova formule

Většina lidí ze světa Grand Prix, včetně jezdců a majitelů týmů, se přiklání k tomu, že příčinou byla mechanická závada.

„V tom místě nemůžete vyjet mimo trať bez technické závady – snad kromě deště. Rozhodně něco nebylo v pořádku,“ uvedl tehdejší pilot Ferrari Gerhard Berger, který sám v roce 1989 v zatáčce Tamburello málem uhořel.

Martin Brundle, bývalý jezdec F1 a komentátor stanice Sky Sports F1, vzpomínal, že záběry před nehodou zdánlivě ukazovaly, že vůz se chová dobře. „Mluvil jsem o tom s Damonem Hillem (Sennův týmový kolega z Williamsu) a on mi řekl: ‚Podívejte, kdyby se řízení zlomilo, viděli byste, jak mu ruce šly křížem, ale ony nešly‘.“

Brundle tak považuje za reálnou možnost, že vůz jel příliš nízko a dotkl se nerovnosti asfaltu.

Ron Dennis, bývalý šéf týmu McLaren, v jehož barvách Senna získal všechny tři tituly mistra světa, trval na poruše vozu. Stejný názor zastával i Brazilcův arcirival Alain Prost.

Navzdory četným teoriím a rozsáhlému vyšetřování zůstává přesný sled událostí, které vedly k Sennově smrtelné havárii, nejasný. I po třech desítkách let zůstává zahalený tajemstvím a spekulacemi.



Zdroj příspěvku

Scroll to top