Nejnovější Zprávy

Formule E se proměnila na mistrovství světa, místo na slunci si ale musí obhájit


Elektrická formule E se v sedmé sezoně dočkala prestižního statutu mistrovství světa. Seriál ale zároveň stojí před velkým problémem, o chystaný monopost třetí generace už nemají zájem dvě velké německé automobilky a ze šampionátu odejdou.

Už v pátek vpodvečer dojde v Rijádu v prvním závodě sezony na slibovanou „motoristickou bundesligu“, protože na městském okruhu poměří síly týmy Audi, BMW, Mercedesu a Porsche.

Jenže to, co vypadalo jako vzorová ukázka zelené politiky prosazované německou vládou, se při pohledu na ekonomické údaje během koronakrize, začalo měnit v noční můru účetních. Proto také Audi a krátce po něm i BMW deklarovaly, že letošní ročník formule E je pro obě značky poslední.

„Víme, kam se bude ubírat formule E. Ovšem plánovaná cesta Audi je příliš odlišná, takže míří jiným směrem,“ uvedl loni v listopadu šéf týmu Allan McNish. Audi se místo FE rozhodlo pro návrat do Le Mans a chce se prezentovat také na Rallye Dakar.

Podobně na formuli E nahlíží i konkurent z Mnichova. „Naše pouť formulí E zamíří domů. Po sedmi úspěšných letech zakončí BMW Group na konci sezony 2020-21 své působení,“ stálo na začátku prosince v tiskové zprávě BMW s tím, že se značka teď soustředí na smršť nových elektrifikovaných modelů osobních automobilů.

To vše se děje ve chvíli, kdy se pomalu blíží konec životnosti druhé generace monopostů formule E, která umožňuje do jednotného šasi montovat týmům vlastní pohonné jednotky a systém přenosu hnací síly. Jenže problémy kolem covidu-19 zatím neumožnily dokončit aspoň inovované šasi Gen2 Evo, které se objeví až na podzim příštího roku.

Kalendář na vodě

I přes odchod dvou renomovaných značek zůstávají šéfové formule E plni optimismu. „Čeká nás rok plný výzev Ale dobré je, že jsme na něj připravení a jsme ve výborné kondici. Je absolutně nezbytné mít u každého závodu dopředu jasné, kdy a za jakých podmínek se uskuteční, abychom mohli plánovat, dokázali konsolidovat náklady a zároveň se dostali takové příjmy, na jaké jsme byli zvyklí,“ uvedl Alberto Longo, výkonný šéf a jeden ze zakladatelů šampionátu.

Byť se sedmá sezona oficiálně uvádí tradičně jako „fotbalová“ 2020-21, v roce 2020 se konaly jen testy ve Valencii a všechny závody se pojedou letos. Koronavirová pandemie se nevyhnula ani kláním formulí na baterie. Z původně zamýšleného rekordního kalendáře zbylo jen osm potvrzených podniků. První dva závody hostí saúdskoarabský Rijád. Pro větší efekt se v pátek i  v sobotu pojede za umělého osvětlení.

Další Grand Prix, včetně Berlína, Londýna či Brooklynu, čekají na schválení místními autoritami. A protože by šampionát měl končit nejpozději během prázdnin, je řada avizovaných Velkých cen zřejmě jen v říši snů.

DS jako symbol úspěchu

Jak obhájce a aspirant na první titul mistra světa vjede do nové sezony António Félix da Costa z Portugalska z týmu DS Techeetah, za nímž stojí nově vytvořený velký francouzsko-americký koncern Stellantis. Vozy této stáje vyhrály v uplynulých dvou ročnících hodnocení týmů a Jean-Éric Vergne byl šampionem rok před da Costou.

Celkem bude na startu 24 pilotů se speciály dvanácti stájí. Už dávno neplatí, že formule E je „odkladištěm“ neúspěšných pilotů formule 1. Z aktuální startovní listiny mají zkušenosti se startem ve velkých cenách pouze Vergne, Stoffel Vandoorne, Lucas di Grassi, Sébastien Buemi, André Lotterer a Pascal Wehrlein.



Zdroj příspěvku

Scroll to top