Honda zopakuje scénář z roku 2008. Když už se začalo jejím motorům konečně dařit, zařadili Japonci zpátečku a z F1 odešli. Tehdy to byla dokonce celá tovární stáj, kterou na poslední chvíli zachránil Ross Brawn. Následující rok z ní udělal neporazitelný stroj na vítězství a pak ji prodal Mercedesu.
Návrat Hondy do světa Grand Prix byl před pěti lety tristní. McLaren dostal velmi slabý a nespolehlivý agregát. Nepříčetný Fernando Alonso si nakonec po třech sezonách vyvzdoroval přechod k Renaultu.
Japonci se pak uchýlili pod křídla Red Bullu (nejdřív v podobě béčka Toro Rosso). A ejhle, loni začal s jejich pomocí Max Verstappen vyhrávat. Letos vedle něj jeden triumf přidal také Pierre Gasly v AlphaTauri (což je přejmenované Toro Rosso). Honda je tak jediný motor, který teď dokáže aspoň trochu vzdorovat dominantnímu Mercedesu.
Jenže doba je zlá, jenů málo, a tak se musí šetřit i u Honda Giken Kōgyō Kabushiki-gaisha, jak zní celý název japonského koncernu. A kde jinde začít hledat peníze na výzkum a vývoj elektromobilů, hybridů či alternativních pohonů než právě ve formuli 1?
Férové je, že oznámení přišlo s dodatečným předstihem. Honda navíc slibuje, že speciálně pro rok 2021 vyvine motor, který by měl dokázat bojovat o titul mistra světa. To by se Red Bullu jistě líbilo, jenže nápojový magnát Dietrich Mateschitz musí myslet v delší perspektivě.
Návrat, nebo cesta do neznáma?
Má před sebou v podstatě dvě reálné varianty. Může sklopit hlavu a pokorně se vrátit k Renaultu, který před loňskou sezonou tak halasně opustil.
A pak tu je možnost sice nákladnější, ale umožňující mít osud ve vlastních rukou. Red Bull by mohl převzít motorářskou divizi Hondy (což už Japonci také nabídli) a vyvíjet na základě japonské techniky vlastní motor pro formuli 1.
Tím se zároveň rýsuje možnost zásobovat nejen své dvě stáje, ale výhledově přejít i na zákaznickou bázi. Tím by se vývoj a výroba výrazně zlevnily.
Faktor Verstappen
Ať už se v Milton Keynes rozhodnou jakkoliv, výsledek musí být tip ťop. Jen tak si tým udrží svoji superstar jménem Max Verstappen. Čerstvě 23letý Nizozemec je zvyklý od příchodu do Red Bullu vítězit.
A navíc je tu výkonnostní klauzule v jeho kontraktu. Ten má Verstappen sice platný až do roku 2023, jenže když mu Red Bull dodá nějakou průměrnou plečku, bude „Šílený Max“ volný a může hledat štěstí a vavříny u jiného top týmu.
Což je zajisté to poslední, po čem Mateschitz, guru závodního programu Red Bullu Dr. Helmut Marko, i boss týmu Christian Horner touží.