Pro jedny je to fascinující posun, pro druhé téměř zrada dlouholeté tradice. Hlavním cílem se zdá být oslnit – ne nutně zajistit férový a hladký průběh závodního víkendu. A s tím zdaleka všichni jezdci nesouhlasí.
Ani harmonogram závodu, který je v Las Vegas zaměřen především na to, aby maximálně vyhovoval americkému publiku, jezdce nenadchnul. Tréninky i samotný závod se odehrávají pozdě v noci místního času.
To sice odpovídá typické pracovní době kasin a nočních klubů, ale už méně biologickým hodinám jezdců.
Pořadatelé sice tvrdí, že taková úprava přiláká k obrazovkám co nejvíce diváků, ovšem mnozí piloti cítí, že závodění začíná být druhotné.
„Las Vegas je samozřejmě show, ale my jsme tu, abychom závodili. Celý harmonogram je brutální. Nejen, že je těžké se na to fyzicky připravit, ale navíc tím trpí i fanoušci na místě, protože i oni tu musí být ve velmi neobvyklých hodinách,“ postěžoval si Lando Norris z McLarenu.
„Las Vegas je 1 % závodění a 99 % zábavy,“ posteskl si úřadující šampion Max Verstappen, který může za volantem Red Bullu získat v neděli svůj čtvrtý titul po sobě.
Létající víko od kanálu je mementem
Dalším zdrojem frustrace je stav trati. Loňská zkušenost s uvolněnými poklopy kanálů stále rezonuje v paměti jezdců.
Incident, kdy Carlos Sainz junior odnesl technický problém způsobený konstrukčním selháním na trati, vedl k debatám o tom, zda není pozornost příliš upřena na spektakulární kulisy namísto na bezpečnostní standardy.
Tým Ferrari tehdy přišel nejen o cenný vůz, ale i o deset míst na startovním roštu. „Je frustrující, že platíme za chyby, které nejsou naše. Takové věci by se neměly stávat,“ řekl šéf Ferrari Fred Vasseur. Ačkoliv byly letos technické úpravy na trati provedeny, mnozí se obávají, že to nestačí.
„Trať v Las Vegas není nijak jezdecky náročná. Je to samý plný plyn a pak devadesátistupňová zatáčka,“ prohodil sám Sainz o trati vytyčené v samém srdci „Města hříchu“.
Společnost Liberty Media, která od roku 2017 vlastní formuli 1, se netají svou strategií přiblížit sport americkému publiku. Závody v Miami a Las Vegas, spolu s rostoucí popularitou seriálu Netflixu „Drive to Survive,“ přitáhly do formule 1 statisíce nových fanoušků.
Pro tradiční evropské příznivce a samotné jezdce však tato „amerikanizace“ znamená ztrátu autentičnosti.
„Každý závod má své kouzlo. Monako je legendární díky své historii a těsné trati, zatímco Las Vegas je o zábavě. Ale musí se najít rovnováha. Nemůžeme se soustředit jen na show a zapomenout, že jde o závodění,“ komentoval situaci Charles Leclerc z Ferrari.
Majitelé kasin hledí na F1 skrz prsty
Je však zajímavé, že právě ti, na které Liberty Media cílí, tedy američtí diváci, také nejsou vždy spokojení. Kvůli masivní organizaci závodu byly uzavřeny části vegaského Stripu, což místním obyvatelům a podnikatelům přineslo komplikace.
Někteří kritizují i vysoké ceny vstupenek, které dělají z akce dostupnou spíše pro elitu než pro běžné fanoušky.
Podle některých majitelů kasin a restaurací závod dokonce narušuje běžný turistický provoz, což paradoxně vede ke ztrátám.
„Je to ironické. Měli jsme mít ekonomickou injekci, ale místo toho přicházíme o zákazníky, protože celé okolí Stripu je jeden velký chaos,“ uvedl pro web casino.org anonymně jeden z místních podnikatelů.
Velká cena Las Vegas je ukázkou snahy Liberty Media proměnit formuli 1 na globální show s širokým diváckým dosahem. Tento směr má bezesporu své opodstatnění, zejména pokud jde o získávání nových trhů.
Ale není už tak jasné, jestli tato cesta nepovede k odcizení tradičních fanoušků a jezdců, kteří sport milují pro jeho závodní podstatu, nikoliv pro pompézní kulisy.
Ať už jste na straně show, nebo na straně sportu, jedno je jisté: Las Vegas není a nikdy nebude tradiční destinací formule 1. Je to experiment s velkým potenciálem, ale také s velkým rizikem.
Jak se tento experiment vyvine, ukáže až čas. Do té doby si budeme muset zvyknout, že v některých případech bude závodní víkend spíše cirkusovou podívanou než ryzím sportovním zážitkem.
Jak se může Verstappen stát v neděli mistrem světa?
- Vyhraje závod nebo skončí před Lando Norrisem.
- Skončí třetí s nejrychlejším kolem, zatímco Norris bude druhý nebo horší.
- Skončí čtvrtý s nejrychlejším kolem, zatímco Norris bude třetí nebo horší.
- Skončí pátý, zatímco Norris bude čtvrtý (bez nejrychlejšího kola) nebo horší.
- Skončí šestý, zatímco Norris bude pátý (bez nejrychlejšího kola) nebo horší.
- Skončí sedmý, zatímco Norris bude šestý (bez nejrychlejšího kola) nebo horší.
- Skončí osmý, zatímco Norris bude sedmý (bez nejrychlejšího kola) nebo horší.
- Skončí devátý, zatímco Norris bude osmý (bez nejrychlejšího kola) nebo horší.
- Skončí desátý s nejrychlejším kolem, zatímco Norris bude osmý nebo horší.
- Norris skončí devátý (bez nejrychlejšího kola) nebo horší.
Pokud žádná z těchto podmínek nebude splněna, Norris si udrží matematickou šanci na titul.