Nejnovější Zprávy

„Nejlepší pilot F1, který nevyhrál titul.“ Moss byl skutečným rytířem za volantem


Britský závodník Stirling Moss byl úspěšnější než Niki Lauda či Sebastian Vettel, přesto mu koruna krále formule 1 čtyřikrát utekla.

Stirling Moss byl i skvělým jezdcem sportovních vozů. V roce 1955 v Itálii vyhrál náročný závod Mille Miglia. | Video: Mercedes Media

„Byl to nejlepší pilot formule 1, který nevyhrál titul.“ Legendární výrok o Stirlu Mossovi je často připisován samotnému Enzu Ferrarimu, zakladateli a legendární postavě Scuderie.

Ačkoliv populární londýnský rodák nikdy nezískal titul šampiona F1, „Il Commendatore“ patřil k těm, kteří měli veliký respekt k Mossovým jezdeckým schopnostem,

Tento citát a podobné výroky se objevují v mnoha publikacích a Mossových biografiích.

Ale jestli to skutečně řekl „starý pán“, není jasné. Tak jako tak jde o výraz velké úcty, jaké se závodníkovi mezi jeho soupeři dostávalo.

Moss, který se narodil 17. září 1929, tedy přesně před 95 lety, už v mládí ukázal mimořádný talent. Jeho otec byl sám nadšeným závodníkem, což mladíkovi otevřelo cestu do světa závodů.

První závody absolvoval ve sportovních vozech a brzy zaujal pozornost elitních týmů. Jeho rychlost, technická zdatnost a chladnokrevnost za volantem z něj udělaly žádaného jezdce.

Britova kariéra ve formuli 1 začala v roce 1951 a trvala jedenáct sezon. Absolvoval 66 Grand Prix, v 16 triumfoval.

S 24procentní vítěznou úspěšností je na tom v historických tabulkách lépe než třeba Sebastian Vettel nebo Niki Lauda a jen těsně za Ayrtonem Sennou.

Přesto nedosáhl na kýžený mistrovský titul. Čtyřikrát skončil jako vicemistr světa (1955, 1956, 1957, 1958). V mnoha případech Moss soupeřil s těmi nejlepšími z nejlepších.

Největším rivalem byl pětinásobný světový šampion Juan Manuel Fangio. Argentince nesmírně obdivoval a i přes rivalitu na trati zůstali přáteli a navzájem si projevovali respekt.

Moss je považován za rytíře závodní dráhy. To dokázal v roce 1958, kdy přišel o reálnou šanci stát se mistrem světa.

Ve Velké ceně Portugalska čelil jeho rival Mike Hawthorn hrozbě diskvalifikace. K překvapení mnohých to byl právě Moss, kdo pilotu Ferrari pomohl a zachránil jeho body.

Hawthorn nakonec získal titul o jediný bod právě před Britem. Tento čin se stal legendárním a ukázal Mossovu velkorysost a sportovní duch.

Moss nebyl pouze jezdcem formule 1. Byl to univerzální závodník, který dokázal vyhrávat ve všech možných kategoriích motorsportu. Účastnil se rallye, klání sportovních vozů, vytrvalostních závodů i závodů do vrchu.

Triumf na hranici lidských možností

Jeden z jeho největších výkonů přišel v roce 1955, když zvítězil v legendárním závodě Mille Miglia. To byla tisícimílová vytrvalostní soutěž na běžných italských silnicích.

Moss dosáhl průměrné rychlosti přes 157 km/h a porazil konkurenci o více než půl hodiny. Tento závod byl považován za jeden z nejnebezpečnějších na světě, proto Britova brilantní jízda vstoupila do historie.

Výborný jezdec toho mohl dokázat ještě víc, ale v roce 1962 jeho kariéru předčasně ukončila těžká havárie během závodu v Goodwoodu. Při ní utrpěl vážná zranění a strávil měsíc v kómatu.

Ačkoli se z nehody zotavil, rozhodl se, že už nebude pokračovat v kariéře profesionálního závodníka. Cítil, že ztratil část talentu, a nechtěl závodit „na půl plynu“.

Ani po skončení kariéry nezůstal Moss mimo dění ve světě rychlých kol. Často jej zvali na různé akce, předváděcí jízdy a stal se oblíbenou osobností mezi fanoušky.

Pověst sportovního džentlmena zůstala neotřesitelná a i po letech byl často citován jako vzor pro budoucí generace závodníků.

Moss zemřel 12. dubna 2020 po dlouhé nemoci na kardiorespirační selhání, bylo mu 90 let.

Mohlo by vás zajímat: S rodičem po boku se dítě léčí lépe. Rozkládací křeslo u lůžka nestačí

Spotlight Aktuálně.cz – Ivana Švingrová Pešatová | Video: Tým Spotlight



Zdroj příspěvku

Scroll to top