Je to jako v pohádce o dvou zcela odlišných bratrech. Zatímco jeden září a vychází mu všechno, na co sáhne, druhý se trápí v koutku a přemýšlí, proč se mu nedaří.
Zní to jako klišé, ale v případě dvou stájí placených nápojovým gigantem Red Bull pravda až krutě odpovídá tomuto příběhu.
Tým nesoucí jméno nejrozšířenějšího energetického nápoje na světě válcuje konkurenci. Max Verstappen má zaděláno na třetí titul mistra světa po sobě, v Poháru konstruktérů Red Bull nasbíral bez 13 bodů, dvojnásobek zisku druhého Mercedesu. Letos ještě Grand Prix nevyhrál jiný vůz než ten s logem Red Bullu na kapotě.
AlphaTauri se v hodnocení týmů potácí na posledním místě, po Montrealu ji přeskočil i podfinancovaný Williams. Tým pojmenovaný podle oděvní značky koncernu Red Bull má zatím jen dva body za dvě desátá místa Jukiho Cunody. Nováček Nyck de Vries na body stále čeká, a tak mu hrozí věc v těchto boxech naprosto normální – vyhazov v půlce sezony.
I když se po smrti zakladatele Red Bullu Dietricha Mateschitze, který zesnul koncem října, objevily komunikační neshody mezi novým generálním ředitelem společnosti Red Bull Oliverem Mintzlaffem a 80letým mentorem stáje Helmutem Markem, koncernové áčko šlape jako hodinky.
„Red Bull Racing byl vždy velmi nezávislý,“ prohlásil zkušený rakouský manažer, který pro tým objevil Sebastiana Vettela i Verstappena.
Nejvíc ho mrzí, že skončila doba, kdy po každém tréninku i závodě vzal hned telefon a probral dění na trati se svým přítelem Mateschitzem. „Přímý, osobní a přátelský vztah už neexistuje. Didi (Mateschitz) byl vizionář, měl emoce,“ připomněl osobu rakouského miliardáře.
Zatímco v britském Milton Keynes se připravuje vítězná formule, v italské Faenze hledají chyby. A že se jich před letošní sezonou nasekala spousta.
Jako první si to v AlphaTauri „odskáče“ šéf týmu. Franz Tost, který stáji vládl neuvěřitelných 18 let. Se závěrem letošní sezony skončí. Místo Rakušana přijde z Ferrari jako šéf stáje francouzský inženýr Laurent Mekies, který ve Scuderii pracoval na pozici závodního ředitele. Spolurozhodovat bude ale také odcházející generální sekretář FIA Peter Bayer v roli výkonného ředitele.
Změny přijdou nejen po stránce personální, ale i marketingové a technické. „Přibudou noví sponzoři a také nový název. Orientace je jasná: pokud to předpisy dovolí, bude vycházet z týmu Red Bull Racing. Konstrukce ‚udělej si sám‘ byla slepou uličkou,“ uvedl Marko pro rakouský list Kleine Zeitung.
Red Bull tak umlčel hlasy spekulující o tom, že své „béčko“ hodlá prodat. Ovšem je možné, že se jeho hlavní centrum přesune z Itálie do Velké Británie, aby bylo blíže základně stáje Red Bull Racing. To dává smysl logisticky i ekonomicky.
„Rozhodnutí padlo. AlphaTauri zůstane plně ve vlastnictví Red Bullu a bude nadále veden jako juniorský tým,“ potvrdil Marko.
Teď oba týmy čeká doslova domácí Velká cena, protože okruh hostící víkendovou Velkou cenu Rakouska patří Red Bullu. Trať ve Spielbergu totiž už 12 let nese jméno Red Bull Ring.