Začátkem října 1978 zamířila formule 1 na nový okruh na ostrově Notre-Dame v Montrealu. Ale téměř zimní termín se ukázal jako drsná zkouška pilotů i jejich strojů.
Rtuť teploměru klesla až na pět stupňů Celsia. Trojice nejlepších jezdců se na stupních vítězů choulila v zimních bundách, protože na ně padal sníh. Asi nikoho nepřekvapí, že F1 už v říjnu v Kanadě nikdy nezávodila.
Teď je tu ale listopad a Las Vegas. Zatímco ještě v září tu v noci dosahují teploty přes 25 stupňů Celsia, v této roční době je v nevadském městě po západu slunce kolem 10 až 15 stupňů Celsia. A to už je počasí, na které nejsou pneumatiky formule 1 vůbec zvyklé.
Americký závod se navíc naprosto vymyká zvyklostem šampionátu, který se obvykle honí za sluncem, aby se vyhnul evropské zimě. Místo toho se vozy budou prohánět v nepředvídatelném prostředí nočního závodu v poušti.
Zástupci týmů bez obalu přiznávají potíže s optimálním fungováním pneumatik Pirelli při očekávaných nízkých teplotách. Stačí si jen připomenout, že začátek kvalifikace je naplánován na páteční půlnoc a sobotní noční závod se může protáhnout i po půlnoci.
To, že teploty mohou klesnout pod 10 stupňů Celsia, má velký vliv na chování pneumatik v kritických okamžicích, jako jsou rychlá kvalifikační kola, start do závodu a restart po případném přerušení velké ceny. Za safety carem se totiž jede velmi pomalu, takže studené gumy mohou přinést chaotické restarty.
„Když se v chladu rozjedete, pneumatiky se jen velmi pomalu zahřívají. Dalším problémem je rychlé opotřebení. Někdy ale stačí počkat, až se gumy dostanou do provozní teploty. Prostě se snažíte identifikovat rizika spojená s novým okruhem. Musíte zjistit, jaké komplikace vás čekají a zda potřebujete nějaké specifické nastavení vozu, abyste se s nimi vypořádali,“ vysvětlil jeden ze závodních inženýrů Mercedesu Andrew Shovlin pro motorsport.com.
Aby těch komplikací nebylo málo, chladný vzduch má vliv i na brzdy a aerodynamiku vozů. Sami závodníci uvažují o tom, že si v boxech budou zahřívat ruce.
„Na takovou teplotu se musíte připravit. To jak z hlediska rukou jezdce, tak z hlediska nastavení vozu. Při jízdě potřebujete, aby vaše ruce dobře fungovaly, takže se tím vším zabýváme už teď. Jde jen o jednoduché věci, jako jsou návleky na ruce, rukavice a podobně,“ uvedl pilot McLarenu Lando Norris.
Monopolní dodavatel pneumatik pro F1 Pirelli na nevadské podmínky reagovalo tím, že přivezlo tři nejměkčí směsi pneumatik.
„Pro týmy i pro nás to bude velká technická výzva, protože do závodu vstupujeme bez jakýchkoli skutečných referencí kromě simulace. Na okruhu v Las Vegas o délce 6,12 kilometru, který je letos po Spa-Francorchamps druhý nejdelší a vyznačuje se třemi rovinkami a 17 zatáčkami, ještě nikdo nikdy nejel,“ připomněl šéf motorsportu Pirelli Mario Isola.
Zatímco někteří inženýři týmů F1 předpovídají div ne katastrofu, zástupci Mezinárodní automobilové federace FIA zastávají optimističtější názor. Podle nich lze očekávat teploty podobné těm, které byly koncem července ve Spa-Francorchamps. Tedy nějakých 17 stupňů Celsia.
Realita se pravděpodobně bude nacházet někde mezi dvěma zmíněnými extrémy. To jen zdůrazňuje nepředvídatelnost závodění v neznámých chladných podmínkách v srdci pouště Las Vegas.